Barion Pixel

Zéró motivációval hogyan lehet nekikezdeni?

Motiváció

Egyre nagyobb mítosz övezi a motiváció témát

A motivációs előadók -nyilván- arról beszélnek, hogy találd meg ezt az unikornist, mert, ha rálelsz, akkor onnantól kezdve megváltozik az életed és megállíthatatlan leszel. 

Pont, mint a legsikeresebb vállalkozók, művészek és színészek. És így indulunk neki valami olyat keresni, ami mindvégig az orrunk előtt volt.

Amikor valaki a motiváció hiányát okolja azért, hogy nem cselekszik, akkor egy idő után ürügy lesz, egy mantra, amit lehet mondogatni, mit miért nem végzünk el. De ez nem csak a te hibád. 

A médiából ömlik az, hogy van ez a motiváció. Ezzel a motivációval -ha megvan- mindent el lehet végezni erőfeszítés nélkül. De az alattomos kis részleteket kevesen említik meg…

A cselekvés elkezdésekor a halogatás lehet egy olyan ideiglenes kibúvó az elstartolás előtt, amivel csak toljuk magunk előtt a feladatainkat. Ezzel csak a nyomást, a stresszt növeljük.

Stresszkezelés

A halogatással 2 fajta stresszt érlelünk magunknak:

Nevezhetjük lelkiismeretnek, kis hangnak, amikor tudod, hogy valamit már meg kéne csinálni, de a hátad közepére kívánod és ezért inkább majd később foglalkozol vele.

Ezért addig tologatod ezt a teendőt, amíg már sürgőssé, vagy még nehezebben megoldhatóvá válik, viszont az esedékessége (határidő) miatt már időnyomás is kerül a nyakadba.

Mindannyiunknak van elég kihívása, nehézsége és ér elég stressz a mindennapokban. Miért érlelünk sokan magunknak további aggodalomra okot?

Nézzük hát, mi is ez a motiváció és hogyan lendülj tovább, amikor megakadsz vagy kevésbé érzed a gyeplőt a kezedben!

Problémaforrás

4 ok, amiért nincs meg a motiváció

A motiváció helyett inkább azt kezdtem el megfigyelni önmagamon, hogy megteszem-e azt, amit kéne, vagy nem. Ha nem, akkor pedig mi az oka ennek?

 

  1. Nem világos, hogyan kezdek neki a feladatnak: Amikor tudom, hogy mit szeretnék elérni, de jelen állapot és a kívánt cél közötti lépések nem ismertek.

    Anélkül, hogy egyáltalán tudnám, mivel kell elkezdeni, nehéz megtenni az első lépést.

  1. Nem vagyok megfelelő energia/koncentráció szinten: 1000 dolgon kattog az agyam és amit meg kéne csinálnom, ahhoz összeszedettebbnek kéne lennem.
  1. Félelem és aggódás: Belegondolok abba, mennyi minden sülhet el rosszul út közben.
  1. Nem látom az eredményét: Megállás nélkül csak csinálom és csinálom az adott munkát, de nem látom a fényt az alagút végén. Vajon megéri folytatni?

Amikor a motiváció hiányával van dolgom, fontos, hogy egyrészt megállapítsam, miért vagyok motiválatlan, illetve hogy kijelöljek olyan feladatokat, amik bizonyosan túllendítenek az ideiglenes akadályon. 

Ha durva, akár huzamos motivációs problémával küzdesz, akkor mindig megsegít, ha elkezdesz új szokásokat kialakítani. Ezek a szokások stabilitást adnak az életedbe.

A biztonság, elégedettség érzése ismét növekedni kezd, ahogy a legkisebb, általad kitűzött feladatokat (akár minden reggel megágyazni ébredés után) teljesíted.

Hasznos szokások kialakításáról, illetve tippekről itt olvashatsz bővebben.

Jövőkép

A jövőbeni Önmagad

Az egyik módszer, amivel előre rugdosom magamat, hogy belegondolok a későbbi helyzetembe és mennyire fogom áldani és hálás lenni, hogy a múltban már elintéztem xyz ügyet.

Gyakran, amikor a „jövő én” kifejezést halljuk, öt vagy tíz év múlva képzeljük el magunkat. 

Nehéz elképzelni, hogy hogyan fog kinézni akkor az életünk, ezért nem mindig szükséges ilyen távban előre tekinteni.

Ahelyett, hogy évekkel előre gondolkodnál, gondolj arra pl.: milyen jó lesz jövő kedden, ha már ma elkészíted azt a beszámolót, vagy ha ma elintézed a nagy bevásárlást vagy ma nekilátsz az üzleti tervezésnek. Nagy mumus még az ajándékok idejekorán megvásárlása, igaz? 😊

Az a kérdés, hogy mit tehetsz MA, hogy megkönnyítsd az életedet a jövő keddre, vagy csak ma délutánra.

Gondolj bele abba, milyen hálás leszel azért a jövőben, hogy elintézted már a múltban (ami mindig MA van) és egy csomó stressztől kíméled meg magadat.

Mit tegyél, amikor megrekedtél és nem tudsz haladni?

Az elménk óriási eszközünk a feladatok megtervezésére és elvégzésére is. Egyúttal alattomos kis ellenségünk is, ami bevillanó sztorikkal késlelteti azt, hogy elkezdjünk cselekedni. Mit csinálj ilyenkor?

Egy saját módszeremet szeretném megosztani veled: Amikor azon kapom magam, hogy egy bizonyos feladatnak minden részecskémmel ellenállok, hogy nekilássak egyszerűen…kikapcsolom az agyamat és kvázi gépi üzemmódban mozgósítom a testemet és elkezdek az adott tennivalóval foglalkozni.

Nem gondolok arra, hogy mennyire nincs hozzá kedvem.

Nem gondolok arra, hogy mit ronthatok el. 

Nem gondolok arra sem, mi mást kell majd utána csináljak.

Kikapcsolt fejjel elkezdek cselekedni. Ez lendít túl a blokádon. De nézzük mi van akkor, ha egyáltalán nem lustaság van a háttérben:

5 fő hátráltató tényező és ahogyan túlléphetsz ezeken

  1. Hogyan kezdj egyáltalán neki?

Találd meg a legkisebb részét a feladatnak és kezdd el ezzel! Amint a legapróbb előrehaladás megtörténik, azonnal könnyebb lesz cselekedni, ötleteid támadnak, nagyobb kedved lesz tovább csinálni.

  1. Mi van, ha fáradt vagy?

Ha koncentrációt igénylő feladatba törik bele a bicskád, akkor tarts egy kis szünetet vagy csinálj olyan feladatot, ami nem igényel, csak alacsony koncentrációt. 

Tudományosan bizonyított, hogy csak ideig-óráig tud az agyunk nagy fokon odafigyelni és utána megtörik -ideiglenesen- a fókusz. Pihenj, sétálj egyet. 

Egyél zöldséget, gyümölcsöt (nem megterhelőt). 

Igyál egy pohár vizet. 

Csukd le a szemed 5 percre. 

Ezekkel a módszerekkel újra töltöd az akkumulátorodat.

  1. Mi van, ha félsz?

Gondolkozz rajta, mi az pontosan, amitől félsz! Hogy hibát vétesz? Az eredmény nem fog másnak tetszeni? Kinevetnek? Vagy egész egyszerűen nem sikerül?

Nagyon sokszor ilyen félelmek állnak a háttérben. Van, amikor a tökéletességre való törekvés a hunyó. Fogadd el: Az, hogy valamit megcsinálsz és elkészül, sokszor többet ér, mintha az idők végezetéig tökéletesíted és nem készülsz el. Nem mindannyian vagyunk művészek 😊

  1. Kudarc ér

Adj magadnak egy kis időt, hogy feldolgozd. Mindenkinek nehéz egy sikertelen élményt feldolgozni, de tudnod kell: azon, hogyan viszonyulsz a kudarchoz, meghatározza, mennyire lehetsz egyáltalán sikeres. A te nézőpontodtól függ, hogy a sikertelenségből tanulni fogsz, vagy idővel feladod.

Egy remek könyvet szeretnék ajánlani neked, amiben a körülményekhez való hozzáállásodat ismerheted meg jobban és ha szeretnél, fejleszthetsz is ezen: Szemléletváltás

Szemléletváltás
  1. Nem látod a próbálkozás értelmét

ilyenkor is állj meg egy kicsit és kérdezd meg magadat: Miért csinálod az egészet? Mi az, amit elérni szeretnél az egésszel?

Számos sikeres ember tapasztalata azt igazolja, hogy túllendít a nehéz időszakon, a kemény feladatok megoldásán, ha visszagondolsz az okra, miért is csinálod mindezt. A családodért, anyagi jólétért, egészségért, szabadságért, szeretetért? Ezek az okok segítenek erőre kapni és megújultan haladni a feladataiddal.

Van, amikor a probléma “csupán” a koncentrációs képesség kifakulása. Annyi inger ér minket a mindennapokban, hogy legfontosabb dolgokra az életünkben elfelejtünk odafigyelni. 

Ennek kapcsán olvasd el a koncentrációs képességről szóló cikket is, hogy fel tudd ismerni, ha összpontosítási kiívással küzdesz.

Ha felismered a problémát, le is tudod győzni azt!

Elite Habit