Barion Pixel

A stressz

A stressz bármely olyan változásként definiálható, amely fizikai, érzelmi vagy pszichológiai megterhelést okoz. A stressz a szervezet válasza mindenre, ami figyelmet vagy cselekvést igényel.

Mindenki tapasztal valamilyen fokú stresszt. A stresszre adott reakcióid azonban nagyban befolyásolják általános jólétedet.

 

Stressz

Hogyan hat a krónikus stressz az egészségedre?

Néha a stressz kezelésének legjobb módja a körülmények megváltoztatása. Van pedig, amikor a helyzethez való hozzáállásod finomhangolása kezd javulást eredményezni.

Fontos tisztában lenni a stressz egészségre gyakorolt hatásaival. Továbbá ennek fordítottjával is érdemes foglalkozni: A mentális és fizikai egészséged állapota, javít vagy épp ront a stressz-szinteden?

 

stressz 2

A stressz jelei

A stressz lehet rövid vagy hosszú távú. Mindkettő eltérő tünetekhez vezethet, de a krónikus stressz idővel komoly károkat okozhat a szervezetben és hosszan tartó egészségügyi következményekkel járhat.

A stressz néhány gyakori jele:

Stressz és egészség

A stressz azonosítása

A stresszt nem mindig könnyű felismerni. Viszont vannak módok arra, hogy megállapítsd a jeleit, ha a rád nehezedő nyomás túlterheltté tesz.

Néha a stressz nyilvánvaló forrásból származik.

Néha azonban a munkából, iskolából, családból és barátoktól eredő kis napi stressz is megviselheti az elmét és a testet.

Stresszes fiatal

Íme néhány jel, amire érdemes odafigyelned:

Pszichológiai jelek: koncentrációs nehézség, szorongás és emlékezési nehézségek

Érzelmi jelek: düh, ingerültség, rosszkedv vagy frusztráltság

Fizikai tünetek: magas vérnyomás, testsúlyváltozások, gyakori megfázás vagy fertőzések, valamint a menstruációs ciklus és a libidó megváltozása

Viselkedési jelek: elhanyagolod magadat, nincs időd azokra a dolgokra, amiket élvezel, vagy pedig drogokkal/élvezeti cikkek fogyasztásával (dohányzás, rendszeres alkoholfogyasztás) keresel oldódást a mindennapokban

Okok

Sok különböző dolog van az életben, ami stresszt okozhat. A stressz fő forrásai közé tartozik a munka, a pénzügyek, a kapcsolatok, a gyermeknevelés és a napi nehézségek.

A stressz kiválthatja a szervezet válaszát egy észlelt fenyegetésre vagy veszélyre. Ezt magyarul üss vagy fuss reakciónak fordítjuk.

A reakció során bizonyos hormonok, például adrenalin és kortizol szabadul fel. Ez felgyorsítja a pulzusszámot, lassítja az emésztést, erősíti a véráramlást a főbb izomcsoportokhoz, és számos egyéb autonóm idegi funkciót is megváltoztat, így a szervezet energiával és erővel bővül.

Üss vagy fuss reflex

Eredetileg arról nevezték el, hogy képes legyen az ember (vagy állat) fizikailag harcolni vagy elmenekülni, ha veszélybe kerül. 

Az üss vagy fuss reakció manapság olyan helyzetekben aktiválódik a számunkra, ahol egyik válasz sem megfelelő. Munkahelyen, iskolában vagy forgalmi dugóban sem megfelelő egyik reakció sem.

Üss vagy fuss reakció

Amikor az észlelt fenyegetés -a stressz forrása- megszűnik, a szervezetünk visszatér a normál működéshez.

Viszont krónikus (folyamatos) stressz esetén a relaxációs reakció nem jelentkezik elég gyakran és csaknem állandó készenléti állapotban van és a szervezet ezt viszont nem tudja jól kezelni. 

Ez az oka annak, hogy a folyamatos stressz káros hatással van a szervezetünkre.

A stressz olyan egészségtelen szokásokhoz is vezethet, amelyek negatív hatással vannak az egészségedre. Például sokan úgy kezelik a stresszt, hogy túl sokat esznek vagy dohányoznak. 

Ezek az egészségtelen szokások károsítják a szervezetet, és hosszú távon nagyobb problémákat okoznak

Túlevés

A stressz típusai

Nem minden típusú stressz káros vagy negatív. Számos típusú stresszt tapasztalhatsz magadon

Akut stressz

Ez nagyon rövid távú stressztípus, amely lehet pozitív, de nagyon kellemetlen is. Ezzel a típusú stresszel találkozunk leggyakrabban a mindennapi életben.

Krónikus stressz

Ez olyan stressz, amely véget nem érőnek és elkerülhetetlennek tűnik, mint például egy rossz házasság vagy egy rendkívül megterhelő munka miatti stressz. A krónikus stressz származhat traumatikus élményekből, gyermekkori traumákból is.

Epizodikus akut stressz

Az epizodikus akut stressz olyan akut stressz, amely egyre több embert érint manapság. Már szinte életforma, amely folyamatos szorongásos életet teremt.

Eustress

Az eustress a stressz pozitív és hasznos típusa. Pozitív energia szabadul fel tőle és energizáltnak érzed magadat. Például, ha izgalmas sportot űzöl, versenyzel, határidőre dolgozol vagy egy fontos esemény van kilátásban az életedben. A felsoroltak mindegyikére a legtalálóbb megfogalmazás, hogy izgatottsággal tölt el.

izgatottság

A stressz hatása

Az elméd és a tested közötti kapcsolat nyilvánvalóvá válik, ha megvizsgálod, hogy a stressz milyen hatással van az életedre.

 

Ha stresszesnek érzed magadat egy kapcsolat, a pénz vagy egy adott élethelyzet miatt, az testi és egészségügyi problémákat okozhat.

A fordítottja is igaz. Az egészségügyi problémák szintén befolyásolják stresszszintet és a mentális egészséget. Amikor az agyad nagyfokú stresszt tapasztal, a tested ennek megfelelően reagál.

 

 

A súlyos akut stressz, mint például a természeti katasztrófa vagy a szóbeli veszekedés, szívrohamot, szívritmuszavart és akár hirtelen halált is kiválthat. Ez azonban többnyire olyan személyeknél fordul elő, akiknek már szívbetegségük van.

 

A stressz érzelmileg is megviseli. Míg bizonyos stressz enyhe szorongást vagy frusztrációt válthat ki, a hosszan tartó stressz kiégéshez, szorongásos zavarokhoz és depresszióhoz is vezethet.

 

A krónikus stressz komoly hatással lehet az egészségedre. Ha krónikus stresszt tapasztalsz, az autonóm idegrendszer folyamatosan aktív, ami hosszú távon károsítja a szervezetedet.

kimerültség

A stressz káros egészségügyi hatásai

A stressz kezelése

A stressz nem különálló orvosi diagnózis, és nincs egyetlen, specifikus kezelés rá. 

A stressz kezelése a helyzet megváltoztatására, a stresszkezelési készségek fejlesztésére, a relaxációs technikák alkalmazására, valamint a krónikus stressz által esetlegesen okozott tünetek vagy állapotok kezelésére összpontosít.

Eredményt hozhatnak gyógyszerek, terápiás kezelés, illetve a mentális készségeink fejlesztése. Ezek közül az utóbbi kettő az, ami tartós és hatékony, továbbá káros mellékhatások nélküli.

Egészségügyi megoldás

Pszichoterápia

A terápiák egyik formája, ami különösen hasznos lehet a stressz tüneteinek kezelésében, beleértve a kognitív viselkedésterápiát és tudatosság fejlesztésén alapuló stresszcsökkentést. 

Tudatosság gyakorlatokról többet olvashatsz itt.

A tudatosság fejlesztésével a negatív gondolkodási mintákat leszel képes azonosítani és megváltoztatásában. 

A meditációval pedig képes vagy szabályozni a stressz szintedet.

Gyógyszeres kezelés

Néha gyógyszeres kezelés írható fel bizonyos, a stresszhez kapcsolódó tünetek kezelésére. Ilyen gyógyszerek lehetnek az alvást segítő szerek, savlekötők, antidepresszánsok és szorongás elleni gyógyszerek.

Kiegészítő és alternatív gyógyászat

Néhány kiegészítő megközelítés, amely szintén hasznos lehet a stressz csökkentésében, az akupunktúra, aromaterápia, masszázs, jóga és a meditáció.

Megküzdés

Bár a stressz elkerülhetetlen, viszont kezelhető. Ha felméred a rád háruló terheket és megismered a stressz leküzdésének módjait, ismét kézbe veheted az életed irányítását.

Tanuld meg felismerni a kiégés jeleit: A magas szintű stressz nagymértékben növeli a kiégés kockázatát. 

A kiégés miatt kimerültnek és apatikusnak/közömbösnek érezheted magadat az emberekkel, munkával, a szeretteiddel kapcsolatban. 

Ha érzelmi kimerültség tüneteit kezded érezni, akkor ez egy jelzés arra, hogy ideje elkezdened kezelni a stressz szintedet.

stresszkezelés

Mozogj, sportolj, fáraszd ki magadat! A fizikai aktivitás nagy hatással van az agyra és a testre. Egy futás, edzés, jógázás, de akár egy séta is csökkenti a stresszt és javítja a mentális betegségekhez kapcsolódó számos tünetet.

Szánj időt magadra! 

A rendszeres öngondoskodási tevékenységek beépítése a mindennapi életbe elengedhetetlen a stresszkezeléshez. 

Foglalkozz a testeddel és az elméddel. Szépségápolási rutinok és az elme megnyugtatására alkalmas szokások gyakorlása segít a legjobb önmagaddá válni. 

Ebben a cikkünkben olvashatsz a hasznos szokások kialakításáról.

Olvass egy könyvet, újságot számodra érdekes témában. Látogass el egy jógaórára. Ismerkedj meg új emberekkel. Sokszor az új tevékenységek azok, amik a leghatékonyabban rántanak ki a mindennapi rohanásból.

Olvasd el a blogcikkünket a mentális egészség javításáról!

Gyakorold a tudatosságot az életedben. 

Itt a meditáció mellett arra is gondolhatsz, hogy elképzeled, mintha külső szemmel megfigyelnéd önmagadat. 

Ez segít nézőpontot váltani és könnyen észreveheted a problémáid forrását, de még a megoldásra is te magad rádöbbenhetsz így. Minden a rendelkezésedre áll, hogy boldogabbá tedd az életedet.

Elite Habit