Barion Pixel

Hogyan legyél kiegyensúlyozott a nehéz időkben is?

Nem vesszük egy kalap alá a test és az elme egészségét. Pedig a mentális egészséged a fizikai jóléted nélkül (és vica versa) olyan lennél, mint egy félkarú óriás.

Mentális egészség kiegyensúlyozottság

A rossz fizikai egészségi állapot megnövekedett kockázatot jelenthet a mentális egészségi problémák kialakulásában. Hasonlóképpen, a rossz mentális egészség negatívan befolyásolhatja a fizikai egészséget, ami fokozott egészségi kockázatához vezethet.

Az orvostudományban napjainkban megnövekedett szerepet tulajdonítanak a mentálhigiénés kórkép felállításában is, a testi tünetek és betegségek kezelésében.

Hogyan befolyásolja a mentális egészség a fizikai egészséget?

Számos módon lehet kimutatni, hogy az elhanyagolt mentális egészség idővel hatást gyakorol a test épségére is.

Azok a személyek, akiknél a legmagasabb a mindennapokban átélt és nem kezelt stressz, 32% -kal nagyobb valószínűséggel alakult ki daganatos betegség az évek, évtizedek elteltével.  Megállapították továbbá, hogy a depressziós szorongás hatásai összefüggnek a koszorúér-betegség fokozott kockázatával.

Szokások

Az életmód, ami meghatározó

A mindennapi szokásaink és tevékenységeink azok, amik összességében a konzekvens hatást gyakorolják a jólétünkre és boldogságunkra. Ezek az életmódbeli tényezők befolyásolják fizikai és mentális egészségi állapotot:

Mozgás, sport

Legyen szó kemény edzésről, vagy csak egy kellemes sétáról, a mozgás és az, hogy használod a tested izmait, óriási hatással van a jólétedre és a közérzetedre. Kutatások igazolják, hogy a testmozgással endorfinokat kezd termelni a szervezeted. Az endorfin az az anyag, amitól jó érzésed van. Endorfin termelődik attól, ha finomat eszel, ha a párod kedves hozzád, ha sikert érsz el vagy ha valaki nyer a lottón. 

A testmozgással szintén ezt az anyagot kezdi el termelni a szervezeted, ezért összefüggésbe hozható: Ha mozogsz, jobban fogod érezni magadat.

Még egy rövid, 10 perces gyors séta is növeli szellemi éberségünket, energiánkat és pozitív hangulatunkat.

Étkezés

Meghatározza a közérzetünket az is, milyen anyagokat viszel be a testedbe az étkezésekkel. Közhely az, hogy étkezz egészségesen. De mi számít egészségesnek?

Az egészséges, kiegyensúlyozott étrend egészséges fehérjéket, esszenciális zsírokat, összetett szénhidrátokat, vitaminokat, ásványi anyagokat és vizet tartalmaz. Az elfogyasztott ételek befolyásolhatják számos mentális egészségi állapot kialakulását, kezelését és megelőzését, ideértve a depressziót is.

Feltöltődés

Mentális kikapcsolódás

Milyen gyakran tapasztalod magadon azt, hogy nyugodtnak érezheted magadat és képes vagy kezelni, feldolgozni a mindennapi eseményeket? Ha mozgalmas az életed, ezt átélni külön figyelmet igényel. Pedig a relaxációt számos módon és szinte bárhol gyakorolhatod.

Mi a relaxáció?

A relaxáció olyan állapot, amikor nyugalmat érzel, és mentesülsz a sok tennivaló, a sürgetés, a teljesítésigény vagy vágy és az aggodalmaskodás nyomása alól. A hétköznapok viharában is megteremted magadnak a nyugalom szigetét, ahol újult erőre tehetsz szert. Hogy hangzik?

Hogyan javíthatja a pihenés a mentális egészségedet?

A relaxáció csökkenti a stresszt és a mentális egészségi állapot, mint a depresszió, a szorongás és a fáradékonyság tüneteit. A relaxációnak egyéb kapcsolódó egészségügyi előnyei is vannak, többek között:

  • csökken a magas pulzus, vérnyomás és a légzésszám
  • enyhül az izomfeszültség, izomgörcs és krónikus fájdalom
  • javul a koncentrációképesség és a hangulat
  • csökken a fáradtság érzése
  • enyhül az idegeskedés és a frusztráció
  • növekszik a magabiztosság a problémák kezeléséhez. 

És ez még mind csak az általános és közvetlen hatásai annak, hogy ha az elmédet is hagyod kikapcsolni. Mintha a mai rohanó világban egy kis szupererőre tennél szert! Íme néhány módja, ahogyan elkezdheted mindezt gyakorolni:

Kiegyensúlyozottság

Adj magadnak 5 percet, amikor csendes környezetben vagy és nem csinálsz semmit.

Ha gyakoroltad már és szereted a meditációt, akkor legyen ez hosszabb idő és csináld mindezt csukott szemmel kényelmes, egyenes ülő testhelyzetben.

A lényeg, hogy egy rövid időt eltölthess úgy, hogy nem vonja el semmi külső tényező (telefon, TV, család, barát) a figyelmedet. Időzíts 5 percet a telefonoddal a reggeli ébredés után, vagy lefekvés előtt.

Én ilyenkor egy tollat és papírt is odakészítek magamnak, ha valami fontos tennivaló jut eszembe, leírhassam. Ez veled is előfordulhat és azért fontos kiírni, mert így az agyat nyugodt lehet, nem felejtesz el valami fontosat.

A megnyugtató látvány is segít ellazulni. A nyugalmat átélheted ingerszegény közegben, de akár könnyebbé is teheted a kikapcsolódást, ha az Illatvölgy lágyan aláhulló füst patakocskáját figyeled, miközben elmélyülsz a gondolataidban. 

A kellemes aroma segít, hogy az elméd és a gondolataid ellazuljanak, így megnyugtató élményben lehet részed. Az Illatvölgy terméket itt tudod megismerni.

Írd le a napi gondolataidat, ötleteidet

Kutatások bizonyították be, hogy a legegyszerűbb tevékenységeink közül az írás az, ami a legnagyobb mértékben segíti a koncentráció fejlesztését és szintentartását. Írás közben van egyazon helyen a fizikai (ahogyan írsz egy tollal) és a mentális (amiről éppen írsz) figyelmünk.

Olvasás örömei

Olvass 10-30-60 percet naponta

Az olvasás is segít az összpontosítás gyakorlásában, továbbá ezen tevékenység kapcsán is érkeztek olyan megfigyelési eredmények, hogy már 5 perc olvasás is 30%-kal csökkenti a stressz szintjét. Ebből legyen nekünk csak annyi a fontos, hogy az olvasás közben a figyelmünk fokozatosan egy helyre összpontosul, ami segít nyugodtabbnak lenni.

Gyakorold az összpontosítást

Mind az olvasás, mind az írás segít az elmédnek koncentrálni. Azonban gyakorolhatod ezt azzal is, ha nyugodt környezetben 1-2 percig egyetlen dolgot figyelsz meg. Ez a furcsa gyakorlat megtanítja lenyugtatni a cikázó gondolatokat és (a meditációhoz hasonlóan) segít a nyugodtság érzésének átélésében.

Finoman nyújtsd át az izmaidat

A napi 8-10-12 munkaórás napok alatt elgémberednek az izmaid, attól függően, hogy fizikai vagy mentális munkát végzel. A használatba vett izmoknak kell a kímélő nyújtás, az ülő munkában pedig üdíti a testedet, ha odafigyelsz az elmacskásodott izomzatodra.

Finoman mozgasd át fejkörzéssel a nyakizmaidat, hátizmodat, karjaidat és a combizmaidat se felejtsd ki! Azzal, hogy a tested, az izmaid mozgására figyelsz oda, a befelé figyelést is gyakorlod, amivel egyúttal kizáród a cikázó gondolatokat, csökkented a stresszt és javítod az általános közérzetedet.

WellNecks izomlazító nyakhinta segít neked átnyújtani a nyak- és hátizmaidat. Tehermentesíti a csigolyáidat és te átélheted a tehermentesség érzését, miközben kipihened magadat. Segítségével kiegészítheted a relaxációs rutinodat és testi felfrissülést ad a számodra. A WellNecks-ről itt olvashatsz bővebben.


Az általános jóléted és boldogságod érdekében fontos, hogy ne hanyagold el azt, fordítsd figyelmedet a mentális egészségedre is. Tedd ezt úgy, hogy gyakorlod a kikapcsolódást, a nyugalmat és ezzel kezeld a stressz szintet is, ami által pedig magasabb minőségben élheted át a mindennapi örömöket és birkózhatsz meg a kihívásokkal.

Az Elite Habit ingyenes írott forrásokkal és termékekkel segít téged elérni a mindennapi kiegyensúlyozottságodat és hogy tudatos, boldog életet alakíts ki magadnak és a családodnak.

Köszönöm, hogy elolvastad a cikkemet! Csodás napot kívánok!

Elite Habit