Barion Pixel
Koncentráció

Koncentrációs képesség – Miért fontos?

A koncentrációs képesség jelentése, hogy minden figyelmedet egyetlen gondolatra vagy témára összpontosítod, kizárva minden mást a tudatodból.

Manapság, az információ korában, amikor több adat elérhető, mint amennyit egyáltalán lehetségese feldolgozni, nagyobb jelentősége van a koncentrációs képességének, mint valaha. 

Azonban a legtöbb embernél drasztikusan csökken az összpontosítási képesség, jóformán szertefoszlik a közösségi média, a spamek, Insta sztorik viharában. 

Figyelmük általában elkalandozik, anélkül, hogy ésszerű időtartamig képesek lennének egy témán tartani a figyelmet.

Szerencsére azonban ez a képességünk fejleszthető, mint bármely más készségünk. 

Az elméjét edző személy képes egy tevékenységen tartani a figyelmét anélkül, hogy cikázó gondolatok és külső tényezők elvonnák a figyelmét.

Felmerülhetett már benned is a kérdés:

Hogyan lehet a hatékonyabban tanulni?

Hogyan véthetnék kevesebb hibát?

Milyen módon tudnék hatékonyabban dolgozni?

Mit tegyek, hogy ne felejtsem el, már megint hová tettem el a cuccaimat?

Hogyan tudnék gyorsabban olvasni és mégis megérteni mindazt, amit nagyobb sebességgel olvasok el?

A válasz egyszerű: Javítani kell a figyelem összpontosításának képességén.

Koncentrációs képesség hiánya

Miért fontos a koncentrációs képesség?

Ennek a fontosságát nem lehet túlbecsülni. Az, hogy milyen hatékonyan, milyen minőségben végezzük a munkánkat, mennyire figyelünk oda a szeretteinkre, gyerekeinkre az együtt töltött idő alatt. 

A hétköznapi feladatainkat mennyire gyorsan vagyunk képesek letudni plusz körök lefutása nélkül (pl.: az irodában felejtettem a mobilomat, vissza kell menjek érte).

Mindez meghatározza, hogy milyen mértékben tudunk odafigyelni arra, amit éppen csinálunk.

Fontos az élet minden területén és mindannyiunk számára.

Ez a készség segíthet, amikor a tanulmányokra kell összpontosítania, amikor olvasol, dolgozol, vezetsz (épp nem dugóban), edzel, meditálsz és még sorolhatnám.

A koncentráció fontos, mert:

Te irányítod az elmédet és nem a körülmények rángatják az érzelmi világodat

Képes vagy elvetni az elmédből azokat a gondolatokat, amelyeket nem akarsz

Belső nyugalomra teszel szert, megteremted azt önmagad és a környezeted számára

Megszabadítja elmédet a bosszantó gondolatoktól

Javítja a memóriádat

Ezáltal javul a tanulási képességed

Hatékonyabb munkavégzésed

Kevesebb hibát követsz el

Megnyugtatóbb és kielégítőbb meditáció

Kreatív vizualizációval gyorsabban azonosítod a lappangó problémáidat

És ezáltal a megoldásokra is gyorsabban rájössz

Élesíted az intuíciódat, a megérzéseidet külső dolgok és emberek kapcsán

Koncentrációs Képesség

Néhány egyszerű gyakorlat, hogy javítsd a koncentrációs képességedet

1. Szabadítsd meg magadat a nyomasztó gondolatoktól

Amikor sok a munkánk, a határidőnk és a napi feladatokban is nyakig úszunk (ez nem ritka eset, igaz?), akkor mindebbe már belegondolni is elborzarsztó. Segíts hát a helyzeten és „ürítsd ki” az elmédből ezeket. 

Fejben tartani bokros teendőink sorát már önmagában frusztráló, ezért vegyél egy lapot, tollat és kezdd el kilistázni, mennyi minden van a to-do listádon, illetve milyen dolgok miatt aggódsz. 

Akár pár sort írsz csak, akár 1-2 oldalt kitöltesz tintával, legalább már nem a fejedben cikáznak ezek a terhes gondolatok. 

Tudományosan bizonyított, hogy az írás az egyik legegyszerűbb olyan tevékenység, amikor az elménk és a testünk (a kezed) térben és időben egy felé koncentrál.

2. Figyelj oda a lélegzésre

Egy kiváló gyakorlat arra, hogy a rohanás érzését szüneteltesd. Normál módon vegyél levegőt, viszont figyelj oda, milyen érzés az orrodon beszívott és kifújt levegő. 

Hideg, hűsítő érzés, esetleg érzel valami mást, vagy akár semmit? Teljesen mindegy, ugyanis legalább ezen rövid ideig a másodperceket perceknek élheted meg. 

5-10 percet eltöltve ezzel a gyakorlattal egy totálisan rohanó napon is megteremtheted magadnak a nyugalom egy talpalatnyi terét.

3. Olvass!

….de tényleg akármit, ami leköt. Tudományosan bizonyított, hogy az olvasás fejleszti a koncentrációt és 5 perc olvasással akár feleződik az esetleges érzékelt stressz is. 

Ha nem olvasol rendszeresen, akkor legyél elfogadó, ha elkalandoznak a gondolataid akár az első mondatok alatt is. 

Ez természetes. Manapság az agyunkat arra kondícionálja a környezete, hogy dúskálhasson a külső ingerekben. 

Az olvasás során pedig…nos…a saját tempódban egyetlen forrásból csepegteted magadnak az információt. 

De legyen az regény, önfejlesztő könyv vagy újság/ebook, az olvasás ideje alatt fejleszted a koncentrációs képességedet és azt a képességedet, amivel a legalapvetőbb módon tudod az információt begyűjteni.

A nap minden másodpercében használod az elmédet, de irányítanod kell, arra összpontosítanod, amit csinálsz és ehhez szándékos gyakorlásra van szükség.

Remélem, tetszett a cikk. Várható lesz még bejegyzés a koncentráció témában.

Szerk.: Olvasd el ezt a cikket a koncentrációs képesség javításáról.

Elite Habit
Vissza az oldal tetejére