Barion Pixel
Elégedettség

Kezeld az idegességedet! – 3 Módszer #2

AMIKOR JÖN AZ ÉRZÉS: LE VAGYOK MARADVA, NINCS IDŐM SEMMIRE. Egy idő után mindenki szembesül vele. Az előző posztban szó volt a Miértekről. Ebben a cikkben a megoldásokra koncentrálunk!

Naplózás

Megoldás elkezdése 1. rész: Rövidítsd le a to-do listádat!

Rövid időn belül érezheted magad elhavazva, ha a teendőid listája túl hosszú. A sok tételes teendő lista hozhatja az érzést, hogy mennyire elfoglalt vagy, de a tesztek eredménye azt mutatja, hogy a kevés dologban való, elmélyült munka látványosabb és hatásosabb eredményeket hoz. 

Mindig lehet sok mindennel foglalkozni, de valójában csak a legnagyobb hatást kifejtő feladatok elvégzése hozza az eredmények nagy részét.

Mit is jelent ez a gyakorlatban?

Lehet beszélni a sokak által ismert Pareto-elvről. Ezek szerint általában az időnknek csak a 20%-ára fordított tevékenységek hozzák az eredmények 80%-át. Ez igaz, csak egy kicsit nehezen lehet egyből alkalmazni. 

A megvalósítás 4 alapszabálya (Chris McChesney) könyvben olvastam, hogy a megfogható legnagyobb célodat határozd meg. Ha ez megvan, gondolj bele, mi a legrövidebb út, ami elvezethet ahhoz, hogy elérd ezt a célt. Itt az álomotthonhoz a lottózás elkezdését kitűzni, mint cél, nem a legmegfelelőbb… 🙂

Ezen legkevesebb lépés kapcsán pedig minden HÉTRE meghatározni, mi lesz az az 1, maximum 2 dolog, ami(k)nek a teljesítése a LEGNAGYOBB mértékben visz a fő célod felé.

Megoldás elkezdése 2. rész: Szabj meg reális határokat

Sokszor mindannyian belecsúszunk, hogy a hét/hónap/év végén visszatekintve óriási lemaradásban vagyunk az eredetileg kitűzött célokhoz képest.

Aztán meg pont emiatt kezdjük el marcangolni magunkat. Az idegesség szintje növekszik  és következőnek még nagyobb célokat tűzünk ki, ami még nagyobb nyomást helyez ránk, annak fényében, hogy a korábbi céloktól is elmaradoztunk.

Egy kicsit érdemes ilyenkor megállni és belegondolni, így is mennyi mindent sikerült elérni. Mennyivel előrébb járunk az élet bizonyos területein, mint a néhány évvel azelőtti önmagunk.

Tekintsünk vissza az elért eredményekre. Ne azt nézzük, hogy mit nem sikerült elérni, hanem azt, amivel előrébb vagyunk. Összpontosítani kell rá, hogy a rohanásban meglássuk azt, ami sikerült. Nagyon nehéz. Pláne elsőre. Viszont van egy jó hírem. Másodikra könnyebb lesz. A második héttől/hónaptól kicsit kevesebb erőfeszítésbe telik elérni ezt a látásmódot.  Kevesebb idegeskedés, boldogabb közérzet. Utólag mindig világosabbak a megtett lépések.

Megoldás elkezdése 3. rész: Kövesd nyomon, hol folyik ki az idő a kezedből

Ha már többször azon kaptad magad, hogy csak elszaladnak a hetek és a hónapok (netalán az évek?), érdemes nyomonkövetni, mennyi minden történik veled hétről-hétre.

Vegyél egy kis jegyzettömböt, füzetet, telefonos alkalmazást amibe fel tudod írni, aznap reggel milyen szépen süt a nap, finomat ebédeltél, bókolt egy kolléga, sikerült egy tárgyalás, a gyerekektől szép rajzot kaptál, avagy a főnöktől előléptetést.

Érdemes az apró mellett a jelentős pozitív életeseményeket is feljegyezni. Ugyancsak a negatívumokból származó, levonható tanulságot is (első körben tényleg csak a tanulságot, a negatívumot nem). Így a jövőben visszalapozva eleveníthetjük fel magunkban a legkisebb örömöket is, életszakaszokat, nagy előrelépéseket és életrevaló tanulságokat is.

Az időd beosztásával azt az érzést is erősíted, hogy kézben tartod a teendőidet és nem hagyod elrepülni a napokat, hónapokat, éveket.
Ezáltal a stressz szinteden is csökkenteni tudsz.

Az első időkben (maga a felismerés is nagyon sok időbe tud telni!), bármilyen apró dolog segíthet neked, akárcsak percekre is, hogy elvonatkoztass az éppen aktuális stressztől. Az ilyen figyelemelterelő dolgok sokat tudnak segíteni abban, hogy pár pillanatra kikapcsolj, megnyugodj, gondolkodj. Ezért nézz rá az alábbi stresszoldó eszközeinkre:

Elite Habit