Barion Pixel

Mi tudatosság és mi NEM az

Tudatosság

A tudatosság alapjai

Csakúgy, ahogy a helyes étkezéssel és mozgással a testedet tartod karban, az elméd és érzéseid is odafigyelést igényelnek.

Ha úgy vesszük, a tudatosság jelenti az elméd „helyes étrendjét”. Mit is értünk ezalatt?

A jelenre való odafigyelés a körülmények minősítése nélkül. Vagyis amikor a tested jelzéseire odafigyelsz és például fázik a kézfejed, ez nem negatívum, hanem csupán tényszerű dolog. Csak megfigyeled és tudomásul veszed.

Egyszerűen megfogalmazva az az elmeállapot, amikor a tested és a gondolataid ugyanazon érzést észleli, ugyanazon időben.

Vagyis a figyelmed arra irányítod, amit csinálsz, ahol ezt teszed, amilyen érzékszervekkel ezt a tevékenységet észleled. Mindezt anélkül valósítod meg, hogy bármilyen jövő- vagy múltbéli dolog járna a fejedben.

Íme néhány példa, hogyan is néz ez ki a hétköznapokban:

Sokan a napjaikat eredendően “félautomata” üzemmódban töltik. Máshol járnak fejben, mint ahol éppen testileg vannak. Tehát ezeket a tevékenységeket nem tudatosan végezzük, hanem anélkül, hogy a gondolataink épp jelen lennének. Erre szokták mondani, hogy „máshol járunk” fejben.

Ez a felgyorsult életmóddal jár.

Ami NEM tudatosság

Annak ellenére, hogy maga a tudatosság, a keleti hitvilágból származtatható, a tudatos életmód semmiképp nem nevezhető vallásnak.

Mit jelent ez pontosabban?

A tudatos életvitelt elkülöníthetjük bármely vallástól. Alkalmazhatja, aki vallásos és az is, aki nem.

A tudatosság nem jelent meditációt. Inkább fordítva: Amikor valaki meditál, az a jelenben létet és az odafigyelést gyakorolja.

Miért lett népszerű a tudatosság?

A 2000-es évektől kezdve egyre több kutatást végeztek a tudatosság gyakorlása és a boldogság-érzés kapcsolatáról. Az eredmények miatt lett egyre népszerűbb.

A mai társadalomban a napi stressz, kiégés, állandó nyomás már nem meglepő jelenség és a jelenre való odafigyelés gyakorlása olyan élménnyel ajándékozza meg az embert, ami ezen általános problémák érzését csökkenti.

Mit nyerünk azzal, ha tudatosan, a jelenben élünk?

A tudatosság segít a nyugalom megtalálására a hétköznapokban. A stresszes hétköznapok viharában is megnyugvást találunk és tiszta fejjel tudunk gondolkodni, döntést hozni és egészséges emberi kapcsolatokat fenntartani.

Fontosak a stressz kezelésével járó előnyök:

  • Nagyobb ellenállás stresszel szemben
  • Erősebb immun-rendszer
  • Ellenállás betegségekkel szemben
  • Kevesebb betegség
  • Emiatt több értékesen eltölthető időt nyerünk
  • A nyugodtságunk miatt több empátiát érzünk az embertársaink iránt
  • Jobb emberi kapcsolatokat ápolhatunk,
  • Őszintébb és szeretet-teljesebb kapcsolataink lehetnek
  • Az érzéseinket jobban tudjuk kontrollálni
  • Kevesebb érzelmi kilengés
  • Nagyobb érzelmi stabilitás
  • Pihentetőbb kikapcsolódás és jobb minőségű alvás
  • Nagyobb ellenállás depresszióval szemben
  • Depressziós tünetek enyhülése
  • A hétköznapok apró élvezeteinek átélése

Én saját magamon is tapasztaltam, hogy amikor a hétköznapjaimban automata üzemmódban végeztem a legtöbb tevékenységemet, napok alatt észrevehetően stresszesebb lettem. Ugyanannyi alvással kevesebb energiát nyertem és előfordult, hogy a párommal is türelmetlenebb voltam.

Mindez néhány nap elteltével!

Ezen tapasztalatok alapján a stresszt egy rendkívül kártékony és óriási sugárzó erejű tényezőnek tekinthetjük.

A te szemszögedből nézve én azért írtam ezt a cikket, mert pontosan ezekre a hétköznapi kihívásokra szeretném felhívni a figyelmedet. Továbbá segítelek másik nézőpontot alkalmazni. A végén eldöntöd, mit viszel magaddal, mi az a változás, amit beengedsz az életedbe.

A tudatosság gyakorlásával nagyobb mentális egészséget és magabiztosságot érhetsz el az életedben.

Ehhez a gyakorláshoz tudok ajánlani egy pár olyan eszközt, mely segít benne:

Elite Habit