Barion Pixel

5 mód a karácsonyi nyomás kezelésére – Családlátogatás

Hogyan lehet csökkenteni a karácsonyi stresszt?

Az év legcsodálatosabb időszaka. Egyúttal az a hónap is, amikor a stressz szintje szárnyal. Összegyűjtöttünk néhány tippet a nyomás és rohanás kezelésére, hogy jobban élvezhessük a szeretet ünnepét és a vele járó zsongást.

Érezhetjük ebben az időszakban azt, hogy elárasztanak minket a teendők, elvárások és a családlátogatás, másoknak egyenesen depressziót okoznak az év végi ünnepek.

 

Karácsonyi stressz

A családlátogatás nyomása

Idő- és pénzhiány, hitelkártya-adósság és az ajándékozás nyomása gyakran hozzájárulhat a stresszhez az ünnepi szezonban.
Valójában kutatások is alátámasztják, hogy az ünnepi szezonban fokozódik a szívrohamok és a szívvel összefüggő halálesetek előfordulása, amelynek oka lehet a feszültség, erős alkoholfogyasztás és túlhajszoltság. Ezért rendkívül fontos, hogy az ünnepi stresszt kezeljük.

A főzés, díszítés, a családlátogatás és az ajándékozás miatt ez az ünnep inkább érzékelhető úgy, mintha megpróbálnánk tartani egy szoros határidőt, nem pedig kikapcsolódhatnánk. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány jó módszert az ünnepi feszültség tehermentesítésére.

 

Üres tárca

1. Korlátozd a kiadásaidat

Az Amerikai Pszichológiai Szövetség (APA) által 2004-ben
végzett felmérés szerint a pénzügyek az egyik legfontosabb stressz okozói az
ünnepi szezonban. Az legfrissebb adatok azt mutatják, hogy a lakosság több mint
72 százaléka a pénzügyei miatt is komolyan aggódik, melyhez hozzájárul a karácsonyi
költekezés.
Az ajándékvásárlás, a szórakozás és az utazás anyagi terhet jelenthet az átlagos vásárlók számára is. Itt van azonban néhány lépés, amelyet megtehetsz a pénzügyi stressz csökkentése érdekében.

 

          Állíts be költségkeretet. Először is győződj meg arról, hogy minden szokásos költségedet elszámolod, hogy ne érjen váratlan meglepetésként, amikor pl.: a számlák megérkeznek, de te már elköltötted az összes pénzedet ajándékokra. Tervezz meg minden egyéb kiadást az ünnepek alatt, ideértve az esetleges utazásokat, wellness hétvégét, kiruccanást.

          Miután ezeket a tételeket kivontad a költségvetésedből, meghatározhatod, mennyit költhetsz ajándékokra. A költségvetés szervezettsége és reális kezelése segít abban, hogy ne költekezz túl.

          Kerüld el a kísértést. Gyakran lehetetlen teljesen elkerülni az üzleteket és a bevásárlóközpontokat az ünnepi szezonban, de az ezeken a helyeken eltöltött idő korlátozása szintén segíthet a kiadások visszafogásában.

          Kezeld az impulzív költéseket úgy, hogy csak annyi pénzt viszel magaddal, amennyit az adott bevásárlásra szántál.

 

          Próbáld felismerni, hogyan kezeled a pénzproblémákat. Sokan a dohányzás, az alkohol, a szerencsejáték vagy a túlzott evés felé fordulnak, hogy megpróbálják enyhíteni a stresszt. Ezzel sajnos sok esetben csak elodázzuk vagy éppen növeljük a probléma nagyságát.

Ne felejtsd el: A túlköltekezés beárnyékolhatja a karácsony hangulatát. Ha a költséglistád meghaladja a havi költségvetést, jusson eszedbe, hogy a barátaiddal és a családoddal való kapcsolataid fontosabbak, mint az anyagiak.

Elvárások

2. Kezeld az elvárásokat

Mindenkinek van egy kép a fejében a tökéletes ünnepekről, de amikor a valóság elmarad ettől, elégedetlenség, frusztráltság törhet ránk. Ezekkel az egyszerű tippekkel próbáld meg kezelni az elvárásokat.

          Légy realista: Legyünk őszinték….ritkán alakulnak úgy az ünnepi szervezések, ahogyan azt megterveztük. Próbáld meg feldolgozni az apró bökkenőket, késéseket, elfelejtett dolgokat, mint megoldandó helyzeteket. Ahol komolyabb szervezés van, például sok családtaggal, baráttal egyeztetett programok, számos kiosztott feladat, ott nagyobb a hibalehetőség is. Ezzel legyünk tisztában és próbálj meg elfogadó lenni másokkal, mert ők is az ünnepi rohanásban próbálnak helytállni.

          A 30 perces késés, a vacsora elfogyasztása az ünnepi ruhára, vagy egy döcögős fa nem teszi tönkre a napját. Ehelyett szép emlékeket hoznak létre, amelyeken az elkövetkező években elmélkedhet.

          Szánj egy kis időt a kikapcsolódásra: Ha a világot a válladon viszed, és megpróbálsz mindent egyedül elérni az ünnepek alatt, az óriási terhet ró rád. Készíts listát a teendőidről és kérj segítséget a listán szereplő egyes feladatok végrehajtásához. Összpontosíts olyan tevékenységre, amiket tényleg te tudsz a leghatékonyabban elvégezni és mindig szánj egy kis időt a feltöltődésedre is. Olvass egy könyvet, hallgass egy-két karácsonyi dalt, beszélgess a szeretteiddel!

3. Kerüld a tobzódást

A karácsonyi bőségben körül vesz minket minden földi jó: sültek, rántott hekk, pulyka, halászlé, ezernyi szósz, sütemények és alkohol minden mennyiségben.  Bár sokan csak az ünnepi időszakban szednek fel pár kilót, ez a plusz az elkövetkező években felhalmozódhat és hozzájárulhat az elhízáshoz az élet későbbi szakaszaiban – állítja a Nemzeti Népegészségügyi Központ. 

A túlzott stressz növeli az étvágyat és a cukros és zsíros ételek iránti vágyat, a krónikus alkoholfogyasztás pedig tovább fokozhatja a stresszt azáltal, hogy növeli a kortizol stresszhormon szintjét.

Próbáld meg kordában tartani az étvágyadat:

          Fogyassz néhány magas fehérjetartalmú snacket, például joghurtot vagy almát mogyoróvajjal, hogy a vacsora/ebéd megérkezésekor ne legyél túl éhes.

          Válts le (akár ideiglenesen) néhány ételt. Próbáld ki a zabkását egyik étkezésednél.

          Igyál egy pohár vizet étkezés előtt, ez is csökkenti az étvágyadat.

 

Ne ostorozd magadat: egy kiadós karácsonyi ebéd nem lesz maradandó hatással az formádra. Ha viszont 6 helyre mentek családlátogatásra, akkor viszont csak kicsiket szedj magadnak. 😊

4. Sétálj egyet

Az ünnepi stressz ellenszere lehet egy olyan apró dolog is, mint egy rövid sétát tenni. Kutatások bizonyítják, hogy a fizikai aktivitás úgy szervezi át az agyat, hogy csökkenti a stresszre adott reakciót. A rendszeres testmozgás segít csökkenteni a feszültséget és javítja a közérzetet. Ezenkívül a fizikai aktivitás során olyan endorfinokat termelünk, amelyek javítják az alvás minőségét és csökkentik a stresszt. 

A kutatások azt is kimutatták, hogy a társaságban végzett mozgás (akár séta), nagyobb mértékben csökkentik a stresszt. Amihez nem kell brit tudósokat megkérdezni az az, hogy egy kiadós rántott hal után jól esik egy rövid séta 😊

 

Családlátogatás

5. Élvezd a hangulatot

Amikor a fát díszíted, vagy az ünnepi sütiket sütöd, felejtsd el a tennivalók hosszú listáját és engedd meg magadnak, hogy élvezd, amit éppen csinálsz. Elvégre év közben nem sütünk bejglit és csak ilyenkor jellemző tojáslikőrrel koccintani a szeretteinkkel.

Ha sikerül is leenni magadat egy jó paprikás halászlével, a nevetés nagyban hozzájárul a stressz elleni küzdelemhez. Ne vedd véresen komolyan. A nevetés megkönnyíti a hangulatot és segíti az izmok ellazulását is.

Találd meg a számodra legmegfelelőbb stressz csökkentő technikákat és engedd meg magadnak az ellazulást ebben az egyébként is kitartást igénylő időszakban!

Az ünnepek alatt is fontos kezelni a stresszt. Olvasd el ezt a cikket, hogy megismerj további stresszekezelési módszereket!

Elite Habit
Vissza az oldal tetejére